Systemy RPG
Posty: 23
• Strona 1 z 3 • 1, 2, 3
Systemy RPG
Grywacie w RPG? Takie klasyczne, papierowe z mistrzem gry? Każdy z tych RPG ma jakąś mechanikę. (system rzutów kostką itp.). Jakie są Wasze doświadczenia z różnymi systemami RPG? Jakie mechaniki lubicie i w jakich najbardziej lubicie grać?
- Yako
- Kapituła Biblioteki
- Posty: 631
- Rejestracja: 17 gru 2012, 12:05
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Systemy RPG
Grywać grywam, choć ostatnio bardzo, bardzo rzadko. Mam ambiwalentne uczucia do mechaniki - jako gracz lubię się w niej babrać i kombinować, jak stworzyć fajną postać (w sensie - żeby cechy miały sens w odniesieniu do mojego pomysłu, wyobrażenia), ale jako Mistrz Gry jej nie cierpię. A że częściej prowadzę niż gram, to upodobałem sobie systemy, które przede wszystkim stawiają na szybkość rozgrywki. Zunifikowane zasady - każdy rzut wygląda tak samo, nie trzeba ciągle szukać zasad w podręczniku (np. Legenda 5 Kręgów i jej system "rzuć x k10, zsumuj wyniki z y kości), do tego miło, jeśli np. w walce nie trzeba wykonywać wielu rzutów (znowu, L5K - inicjatywa, rzut na atak, jeśli trafiłeś - rzut na obrażenia, jedziemy dalej).
Niestety, nie znam systemu, który miałby dobrą mechanikę magii. Bardzo lubię Świat Mroku i Maga, ale ma cholernie skomplikowaną mechanikę magii; w L5K też jej unikam. W sumie najlepiej wspominam pod tym względem Wolsunga, tylko że tam prostota mechaniki przekłada się na małe zróżnicowanie czarów.
Co by tam jeszcze... w sumie poza skopaną magią nowy Świat Mroku ma całkiem sympatyczną mechanikę.
Nie cierpię za to D&D - wieki temu grałem w AD&D, najwięcej zaś - w 3 edycję (oraz 3 i pół); prowadziłem również "Gwiezdne wojny" na zasadach WotC, czyli właśnie k20 oparte na 3 edycji D&D. Raz, że dużo mechaniki, dwa, że niemal cała mechanika jest nastawiona na walkę, a wszystkie inne sytuacje są potraktowane bardzo po łebkach i trzeba samemu sobie radzić, trzy - to już zarzut konkretnie do Gwiezdnych wojen - że kompletnie skopali walki w kosmosie, pojedynki x-wingów z TIE i inne takie próby to była katastrofa, i w końcu cztery - stoczenie walki w tym systemie zajmuje cholernie dużo czasu, postaci i przeciwnicy mają absurdalnie dużo punktów życia, można umrzeć z nudów. (A w takiej L5K i bohaterowie graczy, i przeciwnicy mogą zginąć od jednego ciosu, dzięki czemu walki trwają tylko kilka tur).
Niestety, nie znam systemu, który miałby dobrą mechanikę magii. Bardzo lubię Świat Mroku i Maga, ale ma cholernie skomplikowaną mechanikę magii; w L5K też jej unikam. W sumie najlepiej wspominam pod tym względem Wolsunga, tylko że tam prostota mechaniki przekłada się na małe zróżnicowanie czarów.
Co by tam jeszcze... w sumie poza skopaną magią nowy Świat Mroku ma całkiem sympatyczną mechanikę.
Nie cierpię za to D&D - wieki temu grałem w AD&D, najwięcej zaś - w 3 edycję (oraz 3 i pół); prowadziłem również "Gwiezdne wojny" na zasadach WotC, czyli właśnie k20 oparte na 3 edycji D&D. Raz, że dużo mechaniki, dwa, że niemal cała mechanika jest nastawiona na walkę, a wszystkie inne sytuacje są potraktowane bardzo po łebkach i trzeba samemu sobie radzić, trzy - to już zarzut konkretnie do Gwiezdnych wojen - że kompletnie skopali walki w kosmosie, pojedynki x-wingów z TIE i inne takie próby to była katastrofa, i w końcu cztery - stoczenie walki w tym systemie zajmuje cholernie dużo czasu, postaci i przeciwnicy mają absurdalnie dużo punktów życia, można umrzeć z nudów. (A w takiej L5K i bohaterowie graczy, i przeciwnicy mogą zginąć od jednego ciosu, dzięki czemu walki trwają tylko kilka tur).
- Come on, let's go assemble the cannon fodder.
- That's not what we're calling them, sweetie.
- Not to their faces. What am I, insensitive?
- That's not what we're calling them, sweetie.
- Not to their faces. What am I, insensitive?
-
Keran - Starszy researcher
- Posty: 139
- Rejestracja: 14 lut 2013, 14:47
- Lokalizacja: warszawski HoloNet
Re: Systemy RPG
Moim pierwszym systemem w jaki grałem, był właśnie ADnD. Tam mechanika była kosmiczna... z TRAK0 (THaC0) na czele. To był jakiś horror. A to, co się dzieje z DnD d20 doskonale pokazuje to, co zrobiono jako "dodatek" do tego systemu - gry figurkowe. Był sam DnD figurkowy i był Star Wars figurkowy. Podręcznik RPG stał się drobnym fabularnym uzupełnieniem do gry figurkowej... 
Ja lubię bardzo Neuroshimę. Nie za mechanikę, ale za klimacik i świat. Bardzo lubiłem prowadzić w tym systemie... Star Wars d6 było tak bajecznie proste mechanicznie, ale był problem z liczeniem tych oczek na kostkach. Qui-Gon Jinn mający walke mieczem na 14d6 i Maul mający obronę na 16d6. Skąd ja tyle kostek miałem brać?

Ja lubię bardzo Neuroshimę. Nie za mechanikę, ale za klimacik i świat. Bardzo lubiłem prowadzić w tym systemie... Star Wars d6 było tak bajecznie proste mechanicznie, ale był problem z liczeniem tych oczek na kostkach. Qui-Gon Jinn mający walke mieczem na 14d6 i Maul mający obronę na 16d6. Skąd ja tyle kostek miałem brać?

- Yako
- Kapituła Biblioteki
- Posty: 631
- Rejestracja: 17 gru 2012, 12:05
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Systemy RPG
Szczerze nie korzystam z żadnych podręczników bo przecie RPG i mistrz gry to jest ćoś co my tworzymy sami więc używanie podręczników według mnie nie jest wskazane najlepiej samemu wszystko wymyślić.A tak btw sam stworzyłem RPG star warsów wraz z 5 osobami grałem w niego przez 3 lata, nieźle co ?
Xizor pochylił się i pocałował ją leciutko w usta. Dotyk był lekki i krótki, ale cudowny i
zaskakujący. Leia poczuła się wniebowzięta. Xizor przytulił ją. I zareagowała oddając
pocałunek...
zaskakujący. Leia poczuła się wniebowzięta. Xizor przytulił ją. I zareagowała oddając
pocałunek...
-
Rugo - Pomocnik biblioteczny
- Posty: 20
- Rejestracja: 21 gru 2013, 1:23
Re: Systemy RPG
Gram, prowadzę, wykorzystuję do tego różne systemy. W Gwiezdnych Wojnach zdarzyło mi się uczestniczyć w wielu sesjach RPG, w tym jednej bardzo długiej kampanii.
Używamy ze znajomymi lekko zmodyfikowanego systemu WoDa + garść "domowych" zasad.
Używamy ze znajomymi lekko zmodyfikowanego systemu WoDa + garść "domowych" zasad.
-
Matt - Researcher
- Posty: 45
- Rejestracja: 15 paź 2014, 2:20
- Lokalizacja: Skraj Warszawy
Re: Systemy RPG
Kiedyś strasznie chciałem napisać swój system RPG. Bo człowiek prowadził kilka systemów, ale jakoś najlepiej mu wychodziły autorskie. Zresztą - nigdy nie byłem fanem skomplikowanych mechanik, gdzie gracze koncentrowali się na tym ile mają wyrzucić, iloma kostkami i jakie modyfikatory dodać do wyniku. Nie koncentrowali się na fabule. U mnie, jako mistrza gry, kiedy mieli np. wpaść w zasadzkę (bo tak chciałem fabularnie) to mieli w nią wpaść i basta, a nie nagle wyskakiwał mi jeden Gracz, pokazywał na kostce fantastyczny rzut, który dawał premię do wszystkiego i masę szczęścia i twierdził, że NIE WPADLI w zasadzkę...
I cały budowany klimacik legł w gruzach.
Owszem, nie twierdzę, że kostki są zbędne - ale raczej w znaczeniu: "rzuć i sprawdźmy czy udało Ci się zhakować komputer" albo w walce... Ale nie w całej grze... Zresztą nie ważne - to co chcę napisać, to chyba napisałem - mnie, jako MG, mechanika częściej przeszkadzała niż pomagała i to niezależnie czy weźmiemy pod uwagę SW d6, czy Advanced Dungeons & Dragons, czy Neuroshimę...

Owszem, nie twierdzę, że kostki są zbędne - ale raczej w znaczeniu: "rzuć i sprawdźmy czy udało Ci się zhakować komputer" albo w walce... Ale nie w całej grze... Zresztą nie ważne - to co chcę napisać, to chyba napisałem - mnie, jako MG, mechanika częściej przeszkadzała niż pomagała i to niezależnie czy weźmiemy pod uwagę SW d6, czy Advanced Dungeons & Dragons, czy Neuroshimę...
- Yako
- Kapituła Biblioteki
- Posty: 631
- Rejestracja: 17 gru 2012, 12:05
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Systemy RPG
My staramy się rzucać prosto, łatwo i przyjemnie a częstotliwość rzutów jest podyktowana sytuacją. Większość testów jest i tak liczona tak pi razy drzwi, ale rzucanie kostkami potrafi sprawić ze przy ważnych testach robi się naprawdę nerwowo 

-
Matt - Researcher
- Posty: 45
- Rejestracja: 15 paź 2014, 2:20
- Lokalizacja: Skraj Warszawy
Re: Systemy RPG
No i po to są te całe kostki. Może ja jako MG byłem za mało asertywny?
Rzuty tak, ale bez mozolnego liczenia punktów i tylko wtedy, kiedy chce tego MG, bo ma to być uzasadnione fabularnie. Powerowaniu postaci mówię NIE!
Fabuła first.


- Yako
- Kapituła Biblioteki
- Posty: 631
- Rejestracja: 17 gru 2012, 12:05
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Systemy RPG
No u nas system został zrobiony tak żeby był jeden rzut dużą ilością kostek. Szybkie dodawanie liczb w zakresie 1-6 nie jest trudne, w szczególności jak się umie je szybko grupować w dziesiątki, więc idzie sprawnie.
Gonitwę za realizmem zakończyłem po tym jak
-Kupiłem podręcznik do Neuroshimy
-Stwierdziłem że mechanika jest czadowa
-Zauważyłem że prawie w ogóle jej nie używam
-Ściągnąłem do dodatek fanowski Ołów który znacznie usprawnia mechanikę
-Zauważyłem że nowe zasady nie kleją się wszędzie ze starymi i że system zrobił się bardziej skomplikowany
-Porzuciłem granie w Neuroshimę
A w naszych półautroskich sw i wszystkich innych ogrywanych światach przyjmujemy że strzelanie ma być tak proste jak się da. Tak jak w filmowych Gwiezdnych Wojnach ; )
Gonitwę za realizmem zakończyłem po tym jak
-Kupiłem podręcznik do Neuroshimy
-Stwierdziłem że mechanika jest czadowa
-Zauważyłem że prawie w ogóle jej nie używam
-Ściągnąłem do dodatek fanowski Ołów który znacznie usprawnia mechanikę
-Zauważyłem że nowe zasady nie kleją się wszędzie ze starymi i że system zrobił się bardziej skomplikowany
-Porzuciłem granie w Neuroshimę
A w naszych półautroskich sw i wszystkich innych ogrywanych światach przyjmujemy że strzelanie ma być tak proste jak się da. Tak jak w filmowych Gwiezdnych Wojnach ; )
-
Matt - Researcher
- Posty: 45
- Rejestracja: 15 paź 2014, 2:20
- Lokalizacja: Skraj Warszawy
Re: Systemy RPG
Tak proste jak się da? Czyli szturmowcy zawsze pudłują?
Zastanawiam się, co masz na myśli nazywając swój system SW "półautorskim".

Zastanawiam się, co masz na myśli nazywając swój system SW "półautorskim".
- Yako
- Kapituła Biblioteki
- Posty: 631
- Rejestracja: 17 gru 2012, 12:05
- Lokalizacja: Warszawa
Posty: 23
• Strona 1 z 3 • 1, 2, 3
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość